22mar

Til nå har produsenter og importører av kassasystemer ikke vært underlagt  noen særskilte lovkrav. Kravene har ligget på den bokføringspliktige i form av dokumentasjonskrav og krav til rutiner for løpende registrering og dagsoppgjør. Den nye kassasystemloven trer i kraft 1. Januar 2017, og det er estimert at halvparten av kassesystemene i Norge må byttes ut. Det er derfor viktig at du tenker på følgende når du skal bytte ut eller oppgradere ditt kassesystem:

  • Den nye kassasystemloven gjelder for produsenter og importører, bokføringspliktige vil primært ha kravene i bokføringsloven. Det er kassasystem leverandøren sitt ansvar at deres betalingsløsninger er i tråd med kravene i den nye kassasystemloven, men det er ditt ansvar å påse at du velger riktig leverandør og har et oppdatert kassesystem innen utgangen av 2018.
  • Alle nye kassasystemer som kjøpes av den bokføringspliktige etter 1. Januar 2017 må oppfylle kravene i den nye loven. Det skal foreligge en produkterklæring på systemet som viser at systemet er i tråd med regelverket, denne skal oppbevares sammen med apparatet.
  • Dersom du nå skal bytte kassesystem bør du velge en leverandør som kan gjøre din hverdag enklere og samtidig tenker langsiktig når det kommer til innovasjon. Det kan også lønne seg å sjekke leverandørens kundereferanser.

Retail Solution sine betalingsløsninger tilfredsstiller kravene i den nye kassasystemloven, vi hjelper deg med oppgradering – klikk her eller ring 4000 3852.