Birger – bra burgere og pølser

Eivind Rygg hadde lenge sett at det ikke fantes noe sted som serverte kvalitets burgere i Sandnes området, så han valgte å forlate jobben i Dolly Dimple’s for å åpne et skikkelig burger utsalg. Etter å ha testet og utviklet ulike kjøtt sammensetninger, krydderblandinger, og ikke minst brød, så åpnet han første avdeling i Sandnes 2. juni 2015. Det ble umiddelbart en stor suksess, køene var lange utenfor den lille kiosken. Alle ville smake den fantastiske burgeren, og et lite år etterpå åpnet avdelingen på Sola.

RetailPOS har levert RSPOS kassesystem til begge burger utsalgene. Birger har fått kasse med touchskjerm, kunde display, kvitteringsprinter og en kassekoblet bankterminal. Hele betalingsløsningen er i henhold til den nye kassasystemloven.

Årsaken til at at eier Eivind ønsket å skifte til RSPOS kassesystem skyldes i første rekke enklere administrasjon av kassene for sine to AS-er. Et felles artikkel register, kundekort register og gavekort register på kassene, selv om det er to forskjellige AS-er, betyr f.eks at redigering av priser og opprettelse av en ny knapp på kassen, gjøres kun én gang, uansett hvilken avdeling det gjelder. Dette administreres enkelt i RSPOS Backoffice, kontordelen av kassesystemet, som er en web adresse med eget brukernavn og passord. RSPOS Backoffice gjør det utrolig enkelt å ta ut rapporter, gjøre prisendringer, legge til nye ansatte, legge inn nye knapper på kassen, og det kan gjøres fra hvor du enn måtte befinne deg. Du kan velge om du vil  benytte din mobiltelefon, et nettbrett, en Mac eller en Pc til å utføre disse handlingene. Eivind har en egen app på sin mobil som viser salg ved begge avdelingene i realtid, dette er klart en stor fordel ettersom han ikke kan være til stede på begge avdelingene samtidig.

Andre nyttige funksjoner i kassesystemet som gjør hverdagen enklere både for de ansatte i Birger og deres kunder er fakturerings modulen på kassen. Fakturerings modulen gjør det mulig for en  kunde å bruke samme kundenummer ved begge Birger avdelingene. Dersom en fakturakunde har spesialpris på noen produkter kan spesialprisen legges inn på kundens kundenummer, og kassen vil automatisk regne om til avtalt pris når kundenummeret legges på ordren. Det samme gjelder elektroniske gavekort; en kunde som kjøper gavekort vil kunne bruke gavekortet ved begge Birger avdelingene. Kassene leser når gavekortet ble kjøpt, hvilken sum som ble lagt inn ved kjøp, hver gang kortet er blitt tatt i bruk, og nåværende saldo på gavekortet. Når gavekortet er brukt opp kan det aktiveres til ny en ny kunde.

Rapport modulen i RSPOS kan hjelpe Eivind med å prise de ulike produktene. Det er enkelt å se hvor mange enheter som er solgt av de ulike produktene til enhver tid, og hva man sitter igjen med når mva og varekost er trukket fra utsalgspris. Det kan også være nyttig å  se på statistikk for hva som ble solgt tilsvarende dag i fjor for å kunne planlegge bemanning på «store» dager og høytider. Birger har også integrasjon mellom RSPOS kassesystemet og regnskapssystemet Poweroffice. Det meste er mulig i RSPOS Backoffice.

De ansatte på Birger synes RSPOS kassesystemet er veldig enkelt å bruke. De setter spesielt pris på å få ut en kjøkken bong fra kassen, som servitøren gir til kokken. Det har blitt færre «gule lapper» rundt kassen ettersom at telefonbestillinger legges direkte inn på kassen, og det står navn og hentetid på kjøkken bongen.

Finn informasjon og inspirasjon fra Birger i disse kanalene:

Nettside: http://www.birger.no/

facebook: https://www.facebook.com/birgerburgere